"کوهنورد محکم باش"

(فتوبلاگ) مکانی برای ارائه گزارشات و عکسهای کوهنوردی و تبادل اطلاعات

مسیرهای دسترسی به قله علم کوه از علم چال

_ مسیر سیاه سنگ ها (مسیر زرد رنگ)

_ مسیر گرده آلمانها (مسیر سبز رنگ )

_  مسیر شاخک یا جلیل کتیبه ای (مسیر آبی رنگ)

در سایز بزرگ ببینید

+ نوشته شده در  شنبه 4 مرداد1393ساعت 3:3 بعد از ظهر  توسط مازیار.  | 

افتخار شاگردی در کلاسهای سنگنوردی استاد علی امینی به روایت تصویر

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1 مرداد1393ساعت 10:23 بعد از ظهر  توسط مازیار.  | 

صعود قله یخچال همدان

جمعه ای که گذشت مورخه 27/4/93 با همراهی گروه کوهنوردی باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اراک صعودی به قله یخچال همدان داشتم که چند تا عکس از این برنامه تقدیمتان می کنم.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1 مرداد1393ساعت 10:1 بعد از ظهر  توسط مازیار.  | 

حادثه خبر نمی کند! هرکسی که باشی و در هر سطحی !

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1 مرداد1393ساعت 0:50 قبل از ظهر  توسط مازیار.  | 

دوره مقدماتی جهت یابی، کار با قطب نما و نقشه خوانی

روز پنج شنبه و جمعه مورخ 19 و 20/4/93 دوره مقدماتی جهت یابی، کار با قطب نما و نقشه خوانی زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و صعود های ورزشی و به میزبانی هیئت کوهنوردی استان مرکزی با حضور اساتید مربوطه از جمله اقای کاوه کاشفی و همراهی هیمالیا نوردان و مربیان خوب اراکی اقایان بهمن رستمی ، علی علیمحمدی ، مجید مهربانی و عباس محمدی در اراک برگزار گردید.با تشکر ویژه از هیئت کوهنوردی استان به خاطر برگزاری دوره و همینطور سرپرستان دوره خانمها طیبه و طاهره نادری که به نحو احسنت در برگزاری کلاس تلاش نمودند.

+ نوشته شده در  شنبه 21 تیر1393ساعت 10:30 بعد از ظهر  توسط مازیار.  | 

هنگام صعود ضربان قلب خود را اندازه گیری کنید!


وقتي یک کوهنورد شروع به صعود می کند و بدن وی کم کم آماده گرم شدن (warm up ) مي شود بايد ضربان قلب وي برابر فرمول زير محاسبه شود و ضربان قلب كه به اين محدوده رسيد نشان مي دهد كه بدن گرم شده است و آماده فعالیت جدی مي باشد.

ماكزيمم ضربان مجاز قلب ورزشکار = سن ورزشکار – 220
ضربان قلب كاري = ضربان قلب ورزشکار در حالت سكون – ماكزيمم ضربان قلب ورزشکار
ضربان قلب در حالت گرم كردن= ضربان قلب در حالت سكون + (%40×ضربان قلب كاري)

براي مثال اين محاسبه براي يك ورزشکار 30 ساله كه ضربان قلب وی در حالت سكون 70 ضربه در دقيقه مي باشد به شرح زير است
ماكزيمم ضربان مجاز قلب 190=30-220
ضربان قلب كاري 120=70-190
ضربان قلب مجاز براي گرم كردن 118=70+48 =70+(0/4×120)

محدوده ضربان قلب ورزشكاري كه استقامتي هوازي كار مي كند به شرح زير است:
ضربان قلب در حالت سكون + (%60×ضربان قلب كاري)
و اگر ورزشكار در آستانه غير هوازي كار مي كند يعني بين مرز هوازي و غير هوازي كار وتمرين مي نمايد ضربان قلب وي به شرح زير محاسبه ميگردد:
ضربان قلب در حالت سكون + %70 ×ضربان قلب كاري


براي مثال يك ورزشكار 30 ساله كه ضربان قلب وي در حالت سكون 60 است
محدوده ضربان قلب وي در حالت آستانه غير هوازي به شرح زير مي باشد:
ماكزيمم ضربان قلب 190=30-220
ضربان قلب كاري 130=60-190
151=60+91=60+(0/7×130)

ضربان قلب يك ورزشكار با مشخصات ذكر شده فوق وقتي كه در آستانه غير هوازي كار مي كند اما محاسبه ضربان قلب همان ورزشكار 30 ساله كه ضربان قلب وي در حالت آرامش و سكون 60 است در زمانيكه در آستانه اسید لاكتيك يعني غير هوازي كار مي كند به شرح زير است.
ضربان قلب ورزشكار در حالت سكون +%90×ضربان قلب كاري
ضربان قلب كاري 130 =60-190 à= ماكزيمم ضربان قلب 190 =30-220
177 =(60+117) =60+(0/9×130)

ضربان قلب ورزشكاري كه در سيستم اسيد لاكتيك يا غير هوازي كار مي كند
پس با توجه به ويژگي هر ورزشكار مي توان از روي ضربان قلب وي مشخص نمود.
نگاره: هنگام صعود ضربان قلب خود را اندازه گیری نمایید: وقتي یک کوهنورد شروع به صعود می کند و بدن وی کم کم آماده گرم شدن (warm up ) مي شود بايد ضربان قلب وي برابر فرمول زير محاسبه شود و ضربان قلب كه به اين محدوده رسيد نشان مي دهد كه بدن گرم شده است و آماده فعالیت جدی مي باشد. ماكزيمم ضربان مجاز قلب ورزشکار = سن ورزشکار – 220 ضربان قلب كاري = ضربان قلب ورزشکار در حالت سكون – ماكزيمم ضربان قلب ورزشکار ضربان قلب در حالت گرم كردن= ضربان قلب در حالت سكون + (%40×ضربان قلب كاري) براي مثال اين محاسبه براي يك ورزشکار 30 ساله كه ضربان قلب وی در حالت سكون 70 ضربه در دقيقه مي باشد به شرح زير است ماكزيمم ضربان مجاز قلب 190=30-220 ضربان قلب كاري 120=70-190 ضربان قلب مجاز براي گرم كردن 118=70+48 =70+(0/4×120) محدوده ضربان قلب ورزشكاري كه استقامتي هوازي كار مي كند به شرح زير است: ضربان قلب در حالت سكون + (%60×ضربان قلب كاري) و اگر ورزشكار در آستانه غير هوازي كار مي كند يعني بين مرز هوازي و غير هوازي كار وتمرين مي نمايد ضربان قلب وي به شرح زير محاسبه ميگردد: ضربان قلب در حالت سكون + %70 ×ضربان قلب كاري براي مثال يك ورزشكار 30 ساله كه ضربان قلب وي در حالت سكون 60 است محدوده ضربان قلب وي در حالت آستانه غير هوازي به شرح زير مي باشد: ماكزيمم ضربان قلب 190=30-220 ضربان قلب كاري 130=60-190 151=60+91=60+(0/7×130) ضربان قلب يك ورزشكار با مشخصات ذكر شده فوق وقتي كه در آستانه غير هوازي كار مي كند اما محاسبه ضربان قلب همان ورزشكار 30 ساله كه ضربان قلب وي در حالت آرامش و سكون 60 است در زمانيكه در آستانه اسید لاكتيك يعني غير هوازي كار مي كند به شرح زير است. ضربان قلب ورزشكار در حالت سكون +%90×ضربان قلب كاري ضربان قلب كاري 130 =60-190 à= ماكزيمم ضربان قلب 190 =30-220 177 =(60+117) =60+(0/9×130) ضربان قلب ورزشكاري كه در سيستم اسيد لاكتيك يا غير هوازي كار مي كند پس با توجه به ويژگي هر ورزشكار مي توان از روي ضربان قلب وي مشخص نمود.

+ نوشته شده در  جمعه 13 تیر1393ساعت 4:35 بعد از ظهر  توسط مازیار.  | 

حضرت حافظ و کوهنوردی

چند ماه پیش تفسیر جالبی از یک بیت حضرت حافظ در سایت ویکی پاکوب می خواندم ، با خودم گفتم بد نباشد در اینجا با شما عزیزانم به اشتراک بگذارم.

کوه نوردی ؛ پیش نیازها و خطر، با تفسیر یکی دو بیت از حافظ !

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش

 

کی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟

در این بیت ، حافظ مهم ترین نکته هایی را که یک ره نورد باید بداند ، گوشزد کرده است . به زبان کوه نوردی ، هر « برنامه » ای را باید صبح زود شروع کرد ( خواب نماند ) ، چرا که فقط در این صورت می توان استفاده ی مناسب را از طول روز برد و مسیر ( بیابان ) پیش روی را درنوردید .

عقب ماندن از هیات یا گروه ( کاروان ) ، هم زمینه ساز خطر است و هم پیمودن راه را کسل کننده و دشوار می سازد . 
در مصراع دوم ، پیش نیازهای یک عزیمت کوه نوردی فهرست می شود :
1- زمان بندی ( کی روی؟ ) ؛ بدون تعیین تاریخ برنامه ، هیچ سازمان دهی و کاری صورت نمی گیرد . به علاوه ، در هر روز از برنامه نیز ساعت شروع حرکت و زمان بندی استراحت ها ، بسیار اهمیت دارد.
2- به دست آوردن اطلاعات مسیر (ره ز که پرسی؟) ؛ اگر اطلاعات منطقه را نداشته باشیم ، پیمودن مسیر بسیار پرخطر و زمان بر خواهد بود.
3- تعیین هدف برنامه (چه کنی؟) ؛ هنگامی که وارد یک منطقه می شویم باید دقیقا بدانیم چه کاری می خواهیم انجام دهیم . برای مثال ، آیا می خواهیم قله را از مسیر دیواره ای صعود کنیم ، یا از مسیر عادی ؟ آیا می خواهیم مسیر را با یک « حمله » پشت سر گذاریم یا با نصب طناب ثابت ؟ و ... . 
4- داشتن توانایی مناسب (چون باشی؟) ؛ بدون کسب آمادگی های لازم و بدون داشتن تمرین ، پا گذاردن به کوه – به ویژه برای کار جدی کوه نوردی – خطرناک و حتی مرگ آور خواهد بود. 

در چگونگی گام برداری نیز حافظ در چند جا ، یک اصل اساسی را گوشزد می کند این که نباید شتاب کرد : 
تیز می روی جانا ترسمت فرو مانی.
یا : 
بیفتد آن که در این راه با شتاب رود.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 3 تیر1393ساعت 1:51 بعد از ظهر  توسط مازیار.  | 

کسب مقام دوم در اولین مسابقات کشوری "دوی کوهستان" توسط استان مرکزی

اولین‌ دوره‌ مسابقات‌کشوری "دوی‌کوهستان‌ یادواره‌«جعغر ناصری» برگزارشد

به دنبال فراخوان اعلام شده ازسوی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی درخصوص برگزاری مسابقات دوی کوهستان(اسکای رانینگ)و پیرو برگزاری مسابقات انتخابی در استان‌های مختلف، اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور یادواره زنده یاد «جعفر ناصری» در بخش مردان  با حضور ۴۸ نفر از ۱۷ تیم به میزبانی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی شهر قدس جمعه ۳۰ خرداد ۹۳ برگزار شد و در نهایت ده نفر برتر به شرح ذیل معرفی شدند:

اول: حسین حبیب زاده از استان خراسان رضوی

دوم: وحید مهربانی از استان مرکزی

سوم: سیامک محرمی از استان اردبیل

چهارم: سید رضا سجادی از استان خراسان رضوی

پنجم: محمد صفاری فر  از استان آذربایجان غربی

ششم: بهمن رستمی از استان مرکزی

هفتم: عباس محمدی از استان مرکزی

هشتم : محسن بهرامی از استان خراسان رضوی

نهم: فرامرز حسین زاده از شهر قدس

دهم: حمید رضا احمدی از استان مرکزی

شایان ذکر است؛ در پایان تیم استان خراسان رضوی به مقام قهرمانی رسید، تیم استان مرکزی به مقام دوم دست یافت و  تیم استان اردبیل در جایگاه سوم قرار گرفت.

منبع : فدراسیون کوهنوردی 

+ نوشته شده در  شنبه 31 خرداد1393ساعت 11:41 قبل از ظهر  توسط مازیار.  | 

گرامی باد یاد و خاطرشان

این خط جاده که به صحرا کشیده اند    

 یاران رفته با قلم پا کشیده اند

فرصت شمار حرمت و یاد گذشتگان     

این نکته را ببین که چه زیبا نوشته اند

+ نوشته شده در  چهارشنبه 28 خرداد1393ساعت 12:6 بعد از ظهر  توسط مازیار.  | 

تبریک

روز جمعه مسابقات کوهپیمایی سرعتی انتخابی استان ، بزرگداشت پیشکسوت گرانمایه کوهنوردی اراک باقر خان اعتمادیه به نحو احسنت توسط هیئت کوهنوردی اراک اجرا شد. همه عزیزان ورزشکار بر حسب وظیفه در این مراسم شرکت کردند.ضمن تشکر و قدردانی از هیئت اجرایی شامل داوران و مربیان و پیشکسوتان عزیز موفقیت عزیزان همنوردم را به آنها صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می کنم و برای آنها ارزوی توفیق روز افزون در تمامی مراحل زندگی را دارم.در بخش اقایان نفر اول وحید مهربانی عزیز ورزشکار با اخلاق و بعد از آن هم همنوردان عرفان گودرزی و امین احمدی که البته پنجم شدند ولی به خاطر اینکه نفرات دوم و سوم و چهارم دونده بودند! و یکی از آنها یعنی نفر دوم به علت خطا و دویدن حذف شد و نفر سوم و چهارم هم مدرک کوهپیمایی ندارند بنابراین اعزام نمی شوند، این عزیزان اعزام هستند.و در بخش بانوان هم همنوردان از گروه شاهین خوش درخشیدند، نفر اول همنورد سرکار خانم مریم اسمائیلی (گروه شاهین)و نفر دوم سرکار خانم سمیه احمدی فر  و پنجم خانم مریم عبدلی(گروه شاهین) که برای آنها نیز آرزوی موفقیت روز افزون را دارم.

+ نوشته شده در  شنبه 24 خرداد1393ساعت 5:46 بعد از ظهر  توسط مازیار.  | 

مطالب قدیمی‌تر